του Πρωτοπρεσβυτέρου Γεωργίου Δορμπαράκη
῾῾Η ἁγία
᾽Ιουλίττα ἔζησε
ἐπί τῆς
βασιλείας τοῦ Διοκλητιανοῦ
καί καταγόταν ἀπό τό ᾽Ικόνιο.
Λόγω τοῦ διωγμοῦ
κατά τῶν χριστιανῶν
πού εἶχε ξεσπάσει ἐκεῖ,
πῆγε στήν Σελεύκεια μαζί μέ τόν τριετή υἱό
της ἀοίδιμο Κήρυκο. ᾽Επειδή
ὅμως τά ἴδια
ἐπικρατοῦσαν
κι ἐκεῖ,
ἦλθε στήν Ταρσό τῆς
Κιλικίας, στήν ὁποία ὁ
ἡγεμόνας ᾽Αλέξανδρος,
ὠμός καί θηριώδης στούς τρόπους, τιμωροῦσε
καί βασάνιζε ὅσους ἐπικαλοῦνταν
τόν Χριστό. Συνελήφθη καί ἡ ᾽Ιουλίττα
καί ἄρχισαν τά βασανιστήριά της. ᾽Απέσπασαν
βίαια ἀπό τήν ἀγκαλιά
της τό παιδί κι ὁ ἡγεμόνας
προσπάθησε μέ γλυκόλογα νά τό τραβήξει κοντά του. Δέν μπόρεσε ὅμως,
γιατί τό παιδί εἶχε στηλώσει τά
μάτια πρός μόνη τήν μητέρα του, ἐνῶ
ἐπικαλεῖτο
μέ ψιθυριστή φωνή τό ὄνομα τοῦ
Χριστοῦ. Στό τέλος, ὅπως
ἦταν ἔδωσε
μία κλωτσιά στήν κοιλιά τοῦ ἡγεμόνα,
μέ ἀποτέλεσμα νά ὀργισθεῖ
αὐτός καί νά τό ρίξει κάτω ἀπό
τά σκαλάκια τοῦ βήματος πού
καθόταν. ᾽Από τήν πρόσκρουση στά σκαλάκια
συντρίφτηκε τό κρανίο του κι ἄφησε ἐκεῖ
τήν μακάρια ψυχή του. ῾Η δέ ἁγία
᾽Ιουλίττα, ἀφοῦ
ὑπέστη πολλά βασανιστήρια χωρίς νά
πειστεῖ νά ἀρνηθεῖ
τόν Χριστό, ἀποτμήθηκε τήν
κεφαλή της κι ἔλαβε τό στεφάνι τῆς
ἀθλήσεως᾽.
Εἶναι λογικό ὁ
᾽Ιωσήφ ὁ ὑμνογράφος νά ἐπικεντρώνει
τήν προσοχή του σέ δύο κυρίως σημεῖα ἀπό τό μαρτύριο τῶν
ἁγίων Κηρύκου καί ᾽Ιουλίττης: πρῶτον
στήν νηπιακή ἡλικία τοῦ
Κηρύκου, δεύτερον στό ψυχικό μαρτύριο πού ὑπέστη ἡ
᾽Ιουλίττα, πέρα ἀπό τό σωματικό ἔπειτα,
βλέποντας μπροστά στά μάτια της τόν θάνατο τοῦ
υἱοῦ της. Πλεῖστα
ὅσα τροπάρια πράγματι ἀναφέρονται στόν
μικρό Κήρυκο, τόν ὁποῖο ὅμως προβάλλει ὁ
ὑμνογράφος νήπιο μέν στήν ἡλικία,
πολιό ὅμως καί μέ τέλειο φρόνημα κατά τήν
ψυχή. Πρόκειται ἀσφαλῶς
γιά παραδοξότητα, κυριολεκτικά γιά θαῦμα, τό ὁποῖο
ἐπισημαίνει ὁ ᾽Ιωσήφ. ῾᾽Εμπρός,
δεῖτε ὅλοι
παράξενο καί παράδοξο θέαμα: Ποιός ἔχει δεῖ
τριετές νήπιο νά ντροπιάζει τύραννο; Πρόκειται γιά θαῦμα!᾽
(῾Δεῦτε
καί θεάσασθε ἅπαντες ξένον θέαμα
καί παράδοξον: Τίς ἑώρακε νήπιον, τριετῆ
ὄντα, τύραννον αἰσχύναντα;
῎Ω τοῦ
θαύματος!᾽ (Δοξαστικό στιχηρῶν
ἑσπερινοῦ). ῾Μέ
σῶμα νηπίου ἀλλά μέ τελειότατο φρόνημα, μάρτυς,
νίκησες τόν ἀρχέκακο διάβολο᾽(῾Νηπιάζοντι
σώματι, καί τελειοτάτῳ, μάρτυς,
φρονήματι, τόν ἀρχέκακον κατέβαλες᾽)
(ὠδή δ´). ῾῾Υπῆρξες,
κατά πολύ θαυμαστό τρόπο, ἀθλοφόρε Κήρυκε, ἀτελής
κατά τό σῶμα, τέλειος ὅμως
στήν φρόνηση᾽ (῾Τήν ἡλικίαν
ἀτελής, ἐν
φρονήσει τελείᾳ, ὑπῆρξας
θαυμαστότατα, Κήρυκε ἀθλοφόρε᾽)
(ἐξαποστειλάριο ὄρθρου).
Διαβάστε τη συνέχεια στο ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου