Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2016

Anthony Bloom: "Η ελπίδα πέρα από την ελπίδα".


+ Αντώνιος Μητροπολίτης Σουρόζ
Anthony Bloom (Metropolitan of Sourozh)
18 Νοεμβρίου 1984

Τ σημεριν Εαγγέλιο δν φορ μόνο στ θαύματα κα στ λεος το Θεο. Νομίζω τι φορ στν λπίδα πέρα π τν λπίδα. Στν περίπτωση τς κόρης το αείρου βλέπουμε να παιδ δη νεκρό. λοι τ γνωρίζουν. πάρχει τέτοια βεβαιότητα στε ταν Υἱὸς το Θεο γίνεται Υἱὸς το νθρώπου, λέει: «χι! Ατ τ παιδ δν χει πεθάνει, λλ κοιμται», λοι τν ντικρούουν: «χι ατ τ παιδ ντως χει πεθάνει». Κα τότε Χριστς μ ναν λόγο δύναμης, λλ μ μι πράξη γάπης καλε κα πάλι τ παιδ στν πίγεια ζωή.

Δν εναι ατ -κτς π να ληθιν γεγονς τς νθρώπινης στορίας μας -δν εναι πίσης κα μία λληγορία, κα μι εκόνα π τόσες πολλς νθρώπινες περιπτώσεις; Πόσο συχν θ λέγαμε, «Δν χει νόημα ν κάνουμε τιδήποτε γι’ ατ τ πρόσωπο, ατ τ πρόσωπο χει χαθε τσι κι λλις. Δν πάρχει κάτι πο ν μπορε ν κάνει κάποιος γι ν σώσει μι δεδομένη κατάσταση, ατ περίπτωση εναι πέρα π τν σωτηρία. Κα πρέπει ν θυμόμαστε τ λόγια πο επε Χριστς στν Πέτρο ταν τελευταος επε: «Ποις λοιπν μπορε ν σωθε;» Κα Κύριος το επε «,τι εναι δύνατο στν νθρωπο, εναι δυνατ στν Θεό».

λπίδα πέρα π τν λπίδα: χι πειδ δν χουμε καλος λόγους ν λπίζουμε, λλ πειδ μπορε ν μς διακατέχει μι παθιασμένη βεβαιότητα τι χι μόνο θεϊκ γάπη λλ κα νθρώπινη γάπη μπορε ν φέρει πίσω στ ζω ατ πο χάθηκε. νθρωποι πο πεσαν μέσα στ βαθύτερη γκατάλειψη, νθρωποι πο μς φαίνονται πελπιστικ κακο, ν συναντήσουν τν θυσιαστικ γάπη- κα λέξη «θυσιαστικ» εναι παραίτητη- τ θυσιαστικ γάπη το Θεο κα τν δια θυσιαστικ γάπη μέσα μας, μπορε ατο ν λυτρωθον. 

Στν περίπτωση ατο το παιδιο, ατ γινε μέσως. Στς σχέσεις μεταξύ μας κα μ τος νθρώπους μπορε ν πάρει χρόνια, χρόνια πομονετικς γάπης, χρόνια κατ τ διάρκεια τν ποίων θ δώσουμε τος αυτούς μας, λλ πίσης θ’ ντέχουμε, θ’ ντέχουμε τελείωτα, τ πι νυπόφορα πράγματα. Κα στ τέλος μπορε ν πάρξει λύτρωση. Μπορε ν πάρξει λύτρωση σ’ ατ τ γ, μ τ μορφ νς προσώπου πο θεωρετο πελπισμένο, πέρα π κάθε βοήθεια, κα πο ρχίζει ν’ λλάζει, κα τότε βλέπουμε να θαμα, κα εμαστε περιχαρες κα λπίδα γίνεται τέλεια κα πραγματική, κα χαρ γεμίζει τν καρδιά μας.

στόσο πάρχει κόμη νας λλος τρόπος μ τν ποο ατ θυσιαστικ γάπη μπορε ν εναι πολύτρωση. νας δυτικς θεολόγος κατ τν περίοδο το τελευταίου πολέμου, ταν τ συναισθήματα ταν βαθι κα πόνος ντονος, επε τι τ βάσανα εναι τ σημεο συνάντησης μεταξ κακο κα νθρωπότητας. Τ βάσανα προκαλονται πάντοτε π’ τν νθρώπινο παράγοντα κόμα κι ν νθρώπινος παράγοντας φεύγει μακρι π’ ατ κα δν τ ξαλαφρώνει. Κα τ βάσανα πάντοτε τεμαχίζουν τν ψυχ τ σμα τν νθρώπων. λλ ταν συμβαίνει, τ θύμα χρειάζεται τν θεϊκ γάπη γι ν συγχωρήσει, κα μέσα π τ συγχώρηση ν ξεκάνει τ κακό, κα ν λυτρώσει κείνους πο χουν κάνει κακό.

ς στρέψουμε τ σκέψη μας σ’ ατ τ σημεο. Ατ σκέψη δν μο ρθε π’ τ νο, λλ στ’ λήθεια οτε μέσα π’ τ ζωή μου πο πάντοτε πρξε πολ εκολη γι μένα στε ν μπορ ν μιλ κατ’ ατ τν τρόπο. μως μετ τν πόλεμο βρέθηκε να γγραφο σ’ να π’ τ στρατόπεδα συγκέντρωσης. Γράφτηκε πάνω σ’ να σκισμένο κομμάτι τυλιγμένου χαρτιο π ναν ντρα πο πέθανε σ’ ατ τ στρατόπεδο. Κα οσία ατο το μηνύματος ταν μι προσευχ στν ποία λεγε, "Κύριε, ταν θ λθεις ς Κριτς π τς γς, μν καταδικάσεις τος νθρώπους πο μς χουν κάνει τόσο πάνθρωπα πράγματα. Μν τος τιμωρήσεις γι τ σκληρότητά τους κα γι τ βάσανα πο μς προκάλεσαν, γι τ βία τους κα τν πόγνωσή μας, λλ παρατήρησε τν καρπ πο γεννήθηκε μέσα στν πομονή, στν ταπείνωση, στν καρτερία, στ συγχώρηση, στν πίστη, στν λληλεγγύη. Κα ς μετρήσουν ατο ο καρπο γι τν σωτηρία τους. Μν πιτρέψεις μνήμη μας ν εναι τρόμος γι’ ατος στν αωνιότητα, λλ ς εναι σωτηρία γι’ ατούς".

Ατ εναι πίσης λπίδα πέρα π τν λπίδα. Κα συνδέεται γι μένα μ ατ τν ντίθεση νάμεσα στν μαρτωλή, λανθασμένη, τυφλ ντίληψη πο κφράζεται π’ τος νθρώπους στ σπίτι (τς κόρης το άειρου). Ατο κοροϊδεύουν τ Χριστό, πειδ ξέρουν τι τ παιδ εναι νεκρό, λπίδα εναι περιττή, πνιγμένη στν πόγνωση – κα νίκη τς γάπης κα το λέους πο φαίνεται σ’ ατ τ γεγονς λλ πο μπορε ν ξαπλωθε μ τόσους διαφορετικος τρόπους στς προσωπικές μας ζως σ πλούστατο πίπεδο, κα στς πι ρωικς ζως κόμη.

ς τ ναλογιστομε λοιπόν, κα ς πιλέξουμε τν λπίδα πέρα π τν λπίδα, τν γάπη κα τν πίστη πο κατακτ. μήν.



πόδοση κειμένου: www.agiazoni.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου