Αντώνιος
(Μπλουμ)
Μητροπολίτης Σουρόζ
Andrew Walker - Κώστας Καρράς (επιμ.), Ζωντανή
Ορθοδοξία στον σύγχρονο κόσμο,
μτφρ Ιωσήφ Ροηλίδης,
εκδ. Εστία, Αθήνα 2001.
Η μνήμη του θανάτου αποτελεί, κατά
έναν παράδοξο τρόπο, ένα σκοπό για να επιτύχουμε στη ζωή, για να
γίνουμε το αληθινό πρόσωπο που κληθήκαμε από τον Θεό να γίνουμε, για να
πλησιάσουμε όσο περισσότερο μπορούμε αυτό που ο απόστολος Παύλος
αποκαλεί «μέτρον ηλικίας του πληρώματος του Χριστού», για να γίνουμε όσο
το δυνατόν καλύτερα μια απαραμόρφωτη εικόνα του Θεού.
Ο χρόνος είναι απατηλός. Όταν μας
λένε ότι πρέπει να θυμόμαστε το θάνατο, δεν είναι για να μας δώσουν
φόβο για τή ζωή, αλλά για να μας κάνουν να ζήσουμε με όλη την ένταση
που θα είχαμε αν συνειδητοποιούσαμε ότι κάθε στιγμή είναι μόνο η στιγμή
πού κατέχουμε, και ότι η κάθε στιγμή της ζωής πρέπει να είναι τέλεια:
μας υποδεικνύεται όχι το βάθος αλλά η κορυφή του κύματος, όχι μια ήττα
αλλά ένας θρίαμβος. Έτσι, η μνήμη θανάτου φαίνεται ότι είναι η μόνη
δύναμη που κάνει τελικά τη ζωή έντονη.
Ο θάνατος είναι αποτέλεσμα της
απώλειας του Θεού. Από την άλλη πλευρά όμως, μια, ατέλειωτη διάρκεια
χρόνου χωρισμένη από τον Θεό, πολλές χιλιάδες χρόνων ζωής δίχως καμιά
ελπίδα ότι θα υπάρξει ένα τέλος σ' αυτόν το χωρισμό από τον Θεό, θα
ήταν κάτι το πολύ τρομακτικότερο κι από αυτήν τη διάλυση του σωματικού
μας πλαισίου, που αποτελεί ένα τέλος σ' αυτόν το φαύλο κύκλο.
Έτσι, υπάρχει και μία άλλη πλευρά του θανάτου: όσο στενή πύλη κι αν είναι, είναι ωστόσο η μόνη πύλη που μας επιτρέπει να αποδράσουμε από τον φαύλο κύκλο του ατέλειωτου χρόνου μακριά από τον Θεό - ένας κτιστός ατέλειωτος χρόνος, όπου δεν υπάρχει, χώρος για να ξαναγίνουμε μέτοχοι της ζωής του Θεού και τελικά μέτοχοι της Θείας φύσης. Γι' αυτό ο
απόστολος Παύλος μπόρεσε να πει: «Εμοί γαρ το ζην Χριστός και το
αποθανείν κέρδος». Επειδή όσο ζω σ' αυτό το σώμα θα είμαι χωρισμένος
από τον Χριστό. Γι' αυτό σε ένα άλλο εδάφιο λέγει ότι γι' αυτόν το να
πεθάνει δεν σημαίνει ότι απλώς ρίχνει από τους ώμους του την πρόσκαιρη
ζωή, σημαίνει ότι ενδύεται την αιωνιότητα. Ο θάνατος δεν αποτελεί ένα
τέλος, είναι μια αρχή. Είναι μια πόρτα που ανοίγει και μας εισάγει στην
απεραντοσύνη της αιωνιότητας, που θα ήταν κλειστή για μας για πάντα αν ο
θάνατος δεν μας απελευθέρωνε από την ενσωμάτωσή μας στα γήινα πράγματα.
Η στάση μου απέναντι στο θάνατο είναι
τόσο μονόπλευρη: επειδή βλέπω τη δόξα του και όχι μόνο τον πόνο και την
απώλεια.
Ο άγιος Σεραφείμ μπορούσε να λέγει πριν από το θάνατό του: «Σωματικά πλησιάζω στο θάνατο, και πνευματικά είναι μόλις σαν να έχω γεννηθεί, με όλη τη φρεσκάδα και τη δροσιά μιας αρχής δίχως τέλος».
Ο άγιος Σεραφείμ μπορούσε να λέγει πριν από το θάνατό του: «Σωματικά πλησιάζω στο θάνατο, και πνευματικά είναι μόλις σαν να έχω γεννηθεί, με όλη τη φρεσκάδα και τη δροσιά μιας αρχής δίχως τέλος».
Δεν μπορεί κάποιος να εισέλθει στην
αιωνιότητα δεμένος, περιορισμένος από το μίσος, δίχως ειρήνη. Αν
θέλουμε και έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε, στον σύντομο χρόνο που
μας προσφέρει ο ερχομός του θανάτου, χρειάζεται να σκεφτούμε όλη μας τη
ζωή ως μια άνοδο, μια άνοδο στην αιωνιότητα και όχι ως μια σταδιακή
πορεία προς το θάνατο. Αυτή είναι μια άνοδος στη στιγμή εκείνη που θα
εισέλθουμε στην αιωνιότητα μέσα από τη στενή πύλη του θανάτου - και
δίχως να απεκδυθούμε την πρόσκαιρη ζωή, ενδυόμαστε την αιωνιότητα, για να
χρησιμοποιήσω τους λόγους του απόστολου Παύλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου