Του Πρωτοπρεσβυτέρου π. Γεωργίου Δορμπαράκη
῾Η
ὑπομονή
῾Η ταπεινοφροσύνη κατά τούς Πατέρες δέν μπορεῖ
νά νοηθεῖ ἀνεξάρτητα ἀπό
τήν ὑπομονή. Γι᾽
αὐτό καί στήν συνέχεια τῆς εὐχῆς
ὁ ὅσιος ᾽Εφραίμ
τοποθετεῖ τήν χάρη τῆς
ἀρετῆς αὐτῆς.
῾Ο ὅσιος ᾽Ηλίας
ὁ ἔκδικος ὡς
ἑξῆς μᾶς
δίνει τήν ἄρρηκτη σχέση ταπεινοφροσύνης καί ὑπομονῆς.
῾Σπίτι τῆς
ψυχῆς –
γράφει – εἶναι
ἡ ὑπομονή,
ἐπειδή μέσα σ᾽
αὐτήν ζεῖ
ἐξασφαλισμένη. Περιουσία της εἶναι
ἡ ταπείνωση, γιατί τρέφεται ἀπό
αὐτήν᾽.
Εἶναι εὐνόητο λοιπόν ὅτι
ὅπως ἀπαραίτητη γιά τήν πνευματική προκοπή τοῦ
ἀνθρώπου εἶναι ἡ
ταπείνωση, ἔτσι ἀπαραίτητη
εἶναι καί ἡ ὑπομονή. Εἶναι
τόσο σημαντική μάλιστα ἡ ἀρετή τῆς
ὑπομονῆς, ὥστε
χωρίς αὐτήν δέν ὑπάρχει
σωτηρία. Τά λόγια τοῦ Κυρίου μας ἰδίως
δέν ἀφήνουν κανένα περιθώριο ἀμφισβητήσεως.
῾῾Ο ὑπομείνας
εἰς τέλος –
εἶπε – οὗτος
σωθήσεται᾽ (Ματθ. 10, 22). ῾Ο
ὅσιος Πέτρος Δαμασκηνός, μεγάλος νηπτικός συγγραφέας, γράφει
κι αὐτός γιά τήν σημασία τῆς
ὑπομονῆς. ῾Κάθε
ἄνθρωπος ἔχει
ἀνάγκη πρό πάντων ἀπό
ὑπομονή, ὅπως
ἡ γῆ
ἀπό βροχή, λέει ὁ
Μ. Βασίλειος, γιά νά βάλει πάνω σ᾽ αὐτήν
τό θεμέλιο, πού λέει ὁ ἀπόστολος,
δηλαδή τήν πίστη, καί πάνω στήν πίστη κτίζει σιγά-σιγά ἡ
διάκριση σάν ἔμπειρος οἰκοδόμος
τό σπίτι τῆς ψυχῆς᾽.
῾Η ὑπομονή λοιπόν εἶναι
τό ἔδαφος, πάνω στό ὁποῖο
μπορεῖ νά οἰκοδομηθεῖ
ὁποιαδήποτε ἀρετή. Αὐτό
σημαίνει ὅτι ἡ
ὑπομονή δέν εἶναι μία ἀπό
τίς πολλές ἀρετές, ἀλλά
αὐτή πού συνοδεύει ὅλες καί στήν γένεσή τους, μά καί στήν
διατήρηση καί τήν τελείωσή τους. ῾Η κάθε ἀρετή
δηλαδή εἶναι πράγματι ἀρετή,
ὅταν εἶναι καρπός ὑπομονῆς.
Γι᾽ αὐτό καί οἱ
Πατέρες τήν ἀρετή πού ἀποκτήθηκε
χωρίς κόπο καί ὑπομονή τήν θεωροῦν
ἐπιφανειακή καί συνεπῶς εὔκολη
νά χαθεῖ. ῾῾Η ὑπομονή
εἶναι ἡ
συγκρότηση ὅλων τῶν
ἀρετῶν.
Γιατί καμμία ἀρετή δέν στέκεται
χωρίς τήν ὑπομονή. Καθένας πού
θά στραφεῖ πίσω δέν εἶναι
κατάλληλος γιά τήν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν.
᾽Αλλά καί ἄν
νομίζει κανείς ὅτι ἔχει
ὅλες τίς ἀρετές,
πάλι δέν εἶναι κατάλληλος, ἄν
δέν ὑπομείνει μέχρι τό τέλος, ὥστε
ἀφοῦ
σωθεῖ ἀπό
τίς παγίδες τοῦ ἐχθροῦ,
νά φτάσει στήν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν᾽
(ὅσιος Πέτρος Δαμασκηνός).
Διαβάστε τη συνέχεια στο "Ακολουθείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου