Του
Πρωτοπρεσβυτέρου π. Γεωργίου Δορμπαράκη
῾Πνεῦμα δέ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονῆς καί ἀγάπης χάρισαί μοι τῷ σῷ δούλῳ᾽.
Αἴτημα τοῦ
πιστοῦ εἶναι ἡ
ἀπόκτηση τῶν ἀρετῶν.
Κύριες ἀρετές εἶναι
ἡ σωφροσύνη, ἡ ταπεινοφροσύνη, ἡ
ὑπομονή καί ἡ ἀγάπη.
Πρίν προβοῦμε σέ σύντομο σχολιασμό τῶν
ἐννοιῶν καί τῆς
παραπάνω πρότασης, εἶναι καλό νά ἐπισημάνουμε
δύο σημεῖα. Τό πρῶτο:
ἡ ἐκκλησιαστική πατερική παράδοση, ὅπως
φαίνεται ἐδῶ στήν εὐχή
τοῦ ὁσίου ᾽Εφραίμ,
ὅταν καταδικάζει ἀρνητικές καταστάσεις, τό κάνει μέ τήν
προοπτική πάντοτε τῆς θετικῆς
ἀναφορᾶς. ᾽Επικαλούμενος
δηλαδή ὁ ὅσιος τήν χάρη τῆς
ἀποφυγῆς τῶν
παθῶν, ταυτοχρόνως ἀναζητεῖ
καί τήν δωρεά τῶν ἀρετῶν.
Αὐτό συμβαίνει γιατί ποτέ ἡ
χριστιανική πίστη δέν τονίζει τήν ἄρνηση παρά στόν βαθμό πού ὑπάρχει
καί τό θετικό στοιχεῖο, μᾶλλον
ἡ ἄρνηση δικαιολογεῖται,
ἐπειδή ὑπάρχει ἡ
θέση. Αὐτό ἀκριβῶς
βλέπουμε γενικά καί στόν λόγο τοῦ Θεοῦ
πού φανέρωσε ὁ Θεός τόσο στήν Παλαιά ὅσο
καί στήν Καινή Διαθήκη. ῾Ο ἄνθρωπος καλεῖται
νά ὑπακούσει στό θέλημα τοῦ
Θεοῦ πού τοῦ
λέει πρωτίστως τί νά κάνει καί κατά δεύτερο λόγο τί νά μή κάνει. Καλύτερα: τό
τί δέν πρέπει νά κάνει ὁ ἄνθρωπος εἶναι
συνέπεια τῆς γνώσεως τοῦ
τί πρέπει νά κάνει. Παράδειγμα: ἡ ἐντολή τοῦ
Θεοῦ γιά ἀκατακρισία
κατανοεῖται μόνον ἄν
ληφθῆ ὑπόψη ἡ
ἐντολή τῆς ἀγάπης. ῎Ετσι
ἡ πνευματική πορεία τοῦ χριστιανοῦ
εἶναι πορεία αὐξήσεως καί ἐπεκτάσεως
σ᾽ αὐτό πού εἶναι
ὁ Θεός. Δέν εἶναι πορεία στερήσεως καί ἀρνήσεως.
Τό δεύτερο σημεῖο: οἱ
ἀρετές στήν χριστιανική πίστη δέν νοοῦνται
κατά τά ἀρχαιοελληνικά δεδομένα. Οἱ
ἀρχαῖοι ῞Ελληνες
τίς ἀρετές τίς θεωροῦσαν
ὡς προσωπικό καί ἀτομικό ἐπίτευγμα
τοῦ ἀνθρώπου, κάτι σάν κατόρθωμα.
Χαρακτηριστικό λοιπόν τῆς ἀρετῆς
ἦταν ἡ καύχηση: οἱ
δυνάμεις τοῦ ἀνθρώπου ἦταν
τό ποιητικό αἴτιο. Στήν ᾽Ορθοδοξία
οἱ ἀρετές νοοῦνται
ὡς καρπός τοῦ ἁγίου Πνεύματος στόν ἄνθρωπο.
῾῾Ο δέ καρπός τοῦ
Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη,
χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθωσύνη,
πίστις, πραότης, ἐγκράτεια᾽
(Γαλ. 5, 22). Δέν εἶναι δηλαδή οἱ
ἀνθρώπινες δυνάμεις πού
κατακτοῦν τήν ἀρετή,
ἀλλά τό Πνεῦμα τοῦ
Θεοῦ πού γεμίζοντας τήν ψυχή τοῦ
ἀνθρώπου τόν κάνει νά ἐκφράζεται μέ τίς ἀρετές.
῎Ετσι βάση κάθε ἀρετῆς
στόν χριστιανισμό ἔχουμε τήν ταπείνωση: ὁ
ἄνθρωπος ἀπό μόνος του δέν μπορεῖ
τίποτε οὐσιαστικά καλό νά διαπράξει.
᾽Ερχόμαστε τώρα στόν ἐπιμέρους σχολιασμό.
Διαβάστε τη συνέχεια στο "Ακολουθείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου