Του
Πρωτοπρεσβυτέρου π. Γεωργίου Δορμπαράκη
Μόλις προηγουμένως ὁ Σιναΐτης ἅγιος ζωγράφισε τήν κατάσταση τοῦ περιέργου: ῾ταξιδεύει μέ τό πλοῖο τῆς οἰήσεως᾽. Αὐτό δείχνει ὅτι ἡ
περιέργεια σχετίζεται μέ τήν ὑπερηφάνεια, ἡ ὑπερηφάνεια
δέ μέ ὅ,τι ὁ ὅσιος ᾽Εφραίμ ὀνομάζει φιλαρχία. Γιατί φιλαρχία
σημαίνει ἀγάπη
γιά ἀρχή,
δίψα γιά ἐξουσία,
ἐπιβολή ἐπί τῶν ἄλλων.
Μία ἐξήγηση
τοῦ
φαινομένου δίνει σέ παραπλήσιο ἐπίπεδο και πάλι ὁ μέγαλος νηπτικός ἅγιος Διάδοχος. ῾῾Ο πνευματικός λόγος – σημειώνει – φυλάγει
πάντοτε τήν ψυχή ἀπό
τήν κενοδοξία, γιατί τήν φωτίζει σέ ὅλα τά μέρη της καί τήν κάνει νά μήν ἔχει ἀνάγκη ἀπό ἀνθρώπινη τιμή. Γι᾽ αὐτό καί φυλάγει τήν
διάνοια ἀπό
φαντασίες, καθώς τήν ἀλλοιώνει καί τήν στρέφει ὁλόκληρη στήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. ᾽Αντίθετα, ὁ λόγος τῆς σοφίας τοῦ κόσμου παρακινεῖ πάντοτε τόν ἄνθρωπο στήν
φιλοδοξία. ᾽Επειδή
δέν ἱκανοποιεῖ μέ νοερή αἴσθηση τήν ψυχή,
προξενεῖ
στούς ὀπαδούς
του ἀγάπη
γιά ἐπαίνους,
ἀφοῦ εἶναι δημιούργημα
κενόδοξων ἀνθρώπων᾽.
῾Η
φιλοδοξία λοιπόν κατά τόν ἅγιο Διάδοχο καί ἡ ἀγάπη τῶν ἐπαίνων εἶναι ἀποτέλεσμα
τῆς
κενότητας τῆς ψυχῆς. Καί ἡ κενότητα αὐτή ὀφείλεται
στήν ἀπουσία
τῆς χάρης
καί τῆς ἐνέργειας τοῦ Θεοῦ. Συνεπῶς καί ἡ
φιλαρχία ὡς
καρπός κενοδοξίας ἀποκαλύπτει
τήν ἐσωτερική
στέρηση τοῦ ἀνθρώπου, τήν κατάσταση τοῦ σκοτασμοῦ τῆς ψυχῆς του, ἄρα τήν τραγικότητα τῆς ὑπάρξεώς
του. ῾Ο
φίλαρχος δηλαδή μή ἔχοντας ἐσωτερική πληρότητα ἀναζητεῖ νά γεμίσει τό κενό τῆς ψυχῆς του
μέ τήν ἐξωτερική
ἀναγνώρισή
του ἀπό τούς
ἄλλους. ῎Ετσι καί ἡ φιλαρχία ἀποτελεῖ σύμπτωμα
ἀρρωστημένης
ψυχῆς. Θά ἔλεγε μάλιστα κανείς ὅτι ὅσο μεγαλύτερη εἶναι ἡ δίψα
γιά ἐξουσία
καί ἐπιβολή ἐπί τῶν ἄλλων,
τόσο μεγαλύτερη εἶναι καί
ἡ ἀσθένεια τῆς ψυχῆς. Κατά
συνέπεια ὁ
φίλαρχος μόνον ὡς ἀντικείμενο οἴκτου καί λύπης θά μποροῦσε νά θεωρηθεῖ.
Εἴμαστε ὑποχρεωμένοι
ὅμως στό
σημεῖο αὐτό νά κάνουμε μία διάκριση.
Καταδικάζοντας τήν φιλαρχία δέν καταδικάζουμε ταυτοχρόνως καί τό ἄρχειν. ῾Ο ὅσιος
Πέτρος Δαμασκηνός ἀναφέρει
γιά παράδειγμα: ῾Οὐκ ἔστι κακόν τό ἄρχειν, ἀλλ᾽ ἡ φιλαρχία, οὐδέ ἡ δόξα ἀλλ᾽ ἡ φιλοδοξία καί ἡ χείρων ταύτης
κενοδοξία᾽. Αὐτό σημαίνει ὅτι ἡ ἐπιθυμία
γιά ἀρχή καί
ἐξουσία
μπορεῖ νά
γίνει ἀποδεκτή,
ἀρκεῖ νά μήν εἶναι δεμένη μέ τό πάθος τοῦ ἐγωϊσμοῦ. ῾Η ἐμπαθής
δηλαδή ἐπιθυμία τοῦ ἄρχειν καταδικάζεται.
Διαβάστε τη συνέχεια στο "Ακολουθείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου